zondag 16 september 2012

Het etiket dyslexie

Vrijdag 7 september 2012 hoorde ik 'in de Ochtend' een interview met Erik Moonen over het verhelpen, mogelijk voorkomen van dyslexie. U kunt het bericht herbeluisteren. De prof van UHasselt is al lange tijd bezig met het samenstellen van een Alfabetcode voor het Nederlands.

De neerslag van zijn bevindingen kunt u lezen in 'Dwaalspoor Dyslexie' gepubliceerd door SU (Standaard Uitgeverij), in de winkel vanaf 15 aug 2012.
ISBN 978 90 02 25219 8

Bart Ipers is de stichter van de eerste Freinetschool in Vlaanderen die gebruik maakt van de Alfabetcode: de Tinteltuin in Zoutleeuw.

Wie google inschakelt om te zoeken naar 'alfabetcode dyslexie moonen' vindt artikels vanaf 2010 tot nu. HBL, Marnixacademie.nl, DM, zelfs een interpellatie van Dhr. Smet in het Vlaams parlement. Tegenstanders, op-de-vlakte-houders en verdedigers. (Copernicus had ook gelijk, maar opboksen tegen de algemeen geldende doctrine is geen sinecure)

Dit alles om recht te zetten dat Rome en Parijs niet op één dag gebouwd werden, maar dat er al ongeveer 15 jaar over Alfabetcode gebakkeleid wordt.

Komt er een doorbraak, een algemene erkenning? Dat is maar de vraag. Voor wie het etiket 'dyslexie' opgeplakt kreeg, zeker een reden om die tip van de sluier op te lichten.

VERWANTE BRONNEN:

Uit het Engels
________________

McGuinness, Diana,(°1933), Why our children can't read and what we can do about it. NY Touchstone 1997
http://npu.edu.ua/!e-book/book/djvu/A/iif_kgpm_0262134527.pdf

Two ways to skin a kat
http://www.nytimes.com/books/97/10/12/reviews/971012.12kayelt.html

McGuinness Diane, Why our children can't read ...
<versus>
Lucy Calkins - Raising Lifelong Readers
http://www.nytimes.com/books/first/c/calkins-learners.html

Alfabetcode
___________

http://www.marnixacademie.nl/Portals/0/Documenten-Nieuws/2012/2012-06_Dyslexie_voorkomen.pdf
http://www.marnixacademie.nl/marnix-academie/over-marnix/actueel/nieuws/dyslexie-kan-verholpen-worden.aspx

Schrift
_______

Stichting Schriftontwikkeling, Ben Hamerling en Astrid Scholten
http://www.schrift-online.nl/assets/schrift/pers/plein%20primair.pdf
http://www.schrift-online.nl/assets/schrift/pdf/Interview%20auteur%20Schrift.pdf
http://www.ticken.nl/NEWS/Schriftonderwijs_nieuws_TICKEN.pdf


Handschriftverbetering/-onderhoud
____________________________________

http://www.schrift-online.nl/assets/schrift/bladerboeken/33Code_THM_Katern.html
(remedial teaching katern)
uit: http://handschriftverbeteren.webklik.nl/page/remedial-teaching-handschrift
startpagina:
http://handschriftverbeteren.webklik.nl/page/handschriften-verbeteren


Samengevat

van foneembewustzijn
over lettervorming herkennen
naar schrijven
en via de klank-letterkoppeling
naar lezen.

Spelling volgt later en

schriftonderhoud is tot in 1e en 2e middelbaar! noodzakelijk voor een gedegen handschrift
(etymologie: volt.deelw. van gedijen = stollen, van vloeibaar naar vast - cfr. degelijk)

Geen opmerkingen:

Volgers